Prezenty świąteczne dla kontrahentów a PIT i VAT

Podarunki z okazji świąt Bożego Narodzenia wręczamy sobie nie tylko w domowym zaciszu. Na zakup prezentów świątecznych decydują się również firmy, które przekazują je kontrahentom, budując pozytywne skojarzenia ze swoją marką, a także promując oferowane produkty bądź usługi. Wymienione cele obdarowywania bożonarodzeniowymi upominkami mają zresztą podstawowe znaczenie dla kwestii podatkowych. Przedsiębiorcy przygotowujący świąteczne prezenty muszą bowiem pamiętać o tym, czy ich zakup można zaliczyć do kosztów firmowych, a jeśli tak, to na jakich warunkach.

Czy zakup podarunków świątecznych można wliczyć w koszty firmowe?

Rozróżnienie w zakresie tego, czy zakupione prezenty świąteczne mają na celu umocnienie wizerunku firmy w oczach kontrahentów, czy promowanie oferowanych produktów lub usług, pozostaje nieodzowne do tego, by zdecydować o możliwości wliczenia wydatków na nie w koszty uzyskania przychodu. Zgodnie z obowiązującymi przepisami kosztami firmowymi mogą być bowiem koszty reklamy, a więc poniesione w związku z działaniami zachęcającymi do skorzystania z oferty. Nie można do nich zaliczyć natomiast kosztów reprezentacji – niezwiązanych bezpośrednio z działalnością, lecz nakierowanych na tworzenie i wzmacnianie pozytywnych relacji.

W przypadku podarunków bożonarodzeniowych można zatem przyjąć, że kosztami reklamy, a więc możliwymi do wliczenia w koszty uzyskania przychodu, można nazwać np. gadżety z logo firmy, dostępne dla ogółu kontrahentów firmy. Co ważne, ich wartość nie może przekroczyć ustawowego limitu 200 zł brutto. Droższe upominki są uznawane za koszty reprezentacji, podobnie jak te niepowiązane z działalnością biznesu – np. kosze prezentowe zakupione w internecie.

Jednocześnie należy podkreślić, że droższe prezenty świąteczne wiążą się też z obowiązkami spoczywającymi na obdarowywanym. Jeżeli jest nim podmiot prowadzący działalność gospodarczą, musi on rozpoznać łączną wartość całości otrzymanego upominku jako przychodu i na jej podstawie obliczyć wysokość podatku do zapłacenia w rocznym zeznaniu podatkowym. Jeśli natomiast drogi podarunek otrzymuje osoba prywatna, do końca lutego następnego roku powinna ona od obdarowującego otrzymać PIT-11.

Upominki na Boże Narodzenie a VAT

Z bożonarodzeniowymi prezentami dla kontrahentów związana jest również kwestia VAT. W tym przypadku także istnieje możliwość uniknięcia konieczności opłacenia podatku, ale pod określonymi warunkami. Obowiązek podatkowy nie powstaje, gdy podarunek jest przekazywany jednej osobie, a przy tym jego wartość wynosi maksymalnie:

  • 20 zł netto,
  • 100 zł netto, ale w tym przypadku brak konieczności zapłacenia VAT jest możliwy tylko wtedy, gdy obdarowująca firma prowadzi ewidencję pozwalającą na zidentyfikowanie obdarowywanego oraz dokładnej wartości przekazanego upominku.

Wręczenie prezentów na Boże Narodzenie kontrahentom może być świetnym pomysłem pod kątem wizerunkowym i marketingowym, ale nie należy przy tym zapominać o obowiązkach wynikających z przepisów podatkowych. W razie wątpliwości w tym zakresie nasze biuro rachunkowe udziela rzetelnych porad dla Klientów z Kalisza, Ostrowa Wielkopolskiego, a także innych miast w Polsce. Zapraszamy!

Leave A Comment